گواهینامه صلاحیت ایمنی چیست؟

گواهینامه صلاحیت ایمنی HSE چیست؟

 

گواهینامه صلاحیت ایمنی

 

HSE مخفف Health, Safety & Environment Management System به معنی سیستم مدیریت بهداشت ایمنی و محیط زیست می باشد. سازمان ها و ارگان های مختلف در جهت حفاظت از محیط زیست و بکارگیری اصول و قوانین ایمنی در هنگام کار اصول و سیستم های مدیریتی مشخصی در زمینه فعالیت خود تعیین نموده اند که این سیستم مدیریت HSE می نامند.

گواهینامه صلاحیت ایمنی HSE

چنانچه این شرکت ها سیستم ها را پیاده سازی و اصول را رعایت کنند گواهی HSE (گواهی صلاحیت پیمانکاری ) داده میشود .این گواهی نامه شامل شرکت هایی می شود که سازمان HSE موضوع فعالیت مربوط به آنها را تعریف کرده باشد. شرکت های پیمانکاری در صورتی واجد شرایط اخذ HSE میباشند که قبل از آن گواهی نامه تایید صلاحیت وزارت کار و امور اجتماعی یا گواهینامه رتبه بندی (گرید پیمانکاری) سازمان برنامه و بودجه را دریافت نمایند .

گواهینامه صلاحیت ایمنی HSE

الزامات پیمانکاران جهت دریافت صلاحیت ایمنی HSE

شرکت های پیمانکاری در دو صورت واجد شرایط اخذ HSE میباشند

۱- دریافت گواهینامه ی تایید صلاحیت یا رتبه برنامه بودجه
۲- گواهی نامه ( رتبه ) وزارت کار و امور اجتماعی

گواهینامه صلاحیت ایمنی HSE از دو راه مختلف میتوان شروع کرد (کانون انجمن های صنفی کارفرمایی ایران یا کانون انجمن های صنعتی کارگری مسئولین حفاظت فنی ایمنی بهداشت کار ) که هیچ یک از اینها الویت و مزیتی نسبت به دیگری ندارد و فقط از یکی از آنها باید اقدام کرد و اگر از دو سیستم برای دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری اقدام کرد پرونده حذف شده و از ابتدا دوباره باید اقدام نمود.

هر مجموعه ای که موفق به دریافت گواهینامه HSE میشود به این معناست که کلیه موارد مربوط به ایمنی و بهداشت شغلی کارمندان و کارکنان و همچنین مواد الزامی مربوط به محیط زیست رعایت می شود .

جهت ثبت نام و اخذ گواهی HSE که مختص پیمانکاران می باشد و صرفا در ارتباط با ایمنی کار و ایمنی عملیات پیمانکاری و حوادث کاری در محیط کاری میباشند ، پیمانکاران میتوانندبه سایت وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه کنند و درخواست کنندگان دیگر در صورتی که واجد شرایط اخذ HSE می باشند با مراجعه به شرکت های گواهی کننده که اصطلاحاً به آن CB میگویند ، میتوانند گواهی HSE را دریافت نمایند .

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت HSE

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت HSE در ابتدا به صورت آنلاین در سامانه تشکیل پرونده در دو مرحله انجام میشود در صورت تایید مدارک توسط کارشناسان پرونده به صورت فیزیکی به کانون انجمن های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تسلیم میگردد .این موارد شامل:

۱- مدارک ثبتی شرکت (اساسنامه،اظهارنامه،تقاضانامه،شرکت نامه،آگهی تاسیس ،آخرین تغییرات)

۲- مدارک تحصیلی و شناسایی اعضای هیئت مدیره،مسئول ایمنی و کارگران

۳- اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر مرکزی

۴- قرارداد های جاری و لیست قراردادهای قبل

۵-لیست بیمه

تمامی اعضای هیئات مدیره وهمه ی کارگران می بایست در کلاس های آموزشی شرکت کنند و در صورتی که کارگران و اعضا را جهت گذراندن دوره ها و کلاس ها معرفی نمایند و مسئولیت این کار به عهده ی کارفرما میباشد.
گواهینامه صادر شده HSE به نام شرکت و مدیرعامل می باشد در صورتی که گواهی دوره های آموزشی و کلاس ها به نام اشخاص شرکت کننده در کلاس ها می باشد .
در صورتی که مسئول ایمنی به اشتباه معرفی شده باشد برای معرفی فرد جدید جهت گذراندن دوره ها و کلاس ها میبایست این درخواست به صورت کتبی به انجمن ارائه شود.
می بایست تمامی بندهای درج شده در فرم های تقاضانامه و ثبت نام اینترنتی به صورت یکسان درج و تکمیل شوند .

سامانه اخذ گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سراسر کشور